نقدی بر فیلم سینمایی عرق سرد
عرق سرد زمین گرم ، عرق سرد ظاهرا ایده فیلمنامه اش را از اتفاقی مستند که
برای یکی از زن های تیم ملی فوتسال ایران افتاده ، به عاریه گرفته خبری که
در مقطعی در صدر لیست اخبار فضای مجازی و واقعی بود و نهایتن با رضایت
همسر فوتسالیست مورد نظر برای طلاق و خروج از کشور حل و فصل و ختم به خیر
شد .
عرق سرد در کارنامه فیلمسازش قدمی هر چند کوتاه به جلو به نظر می رسد ،
فیلمی روان و ساده با موضوعی اجتماعی و ملتهب ، فیلم اما به لحاظ فلسفه
ساخت نهایتا نمی تواند رعایت انصاف را به جا آورد و به اثری فمینیستی با
لایه های ضد مرد تبدیل می شود و در این بین ارائه تصویری سنتی و با قالبهای
کلیشه ای و ریا کارانه و شبه مذهبی برای کاراکتر یاسر شاه حسینی با بازی
امیر جدیدی که اتفاقا همچون خبر مستندش خود یکی از مجریان موفق برنامه ای
ورزشی در صدا و سیماست (با ذکر این مهم که نوع پوشش و چهره پردازی و گفتارش
بیشتر به مجری برنامه های مذهبی سیما شبیه است تا برنامه ای اجتماعی و
ورزشی) به دام بی انصافی و یکسویه نگری می افتد ، جاییکه عرق سرد در بسط و
گسترش داستان ملتهب و معرفی پرسوناژهایش به هیچ عنوان خود را ملزم به نزدیک
شدن به یاسر شاه حسینی نکرده و از او تصویری کاریکاتورگونه ، حریص و مریض
جنسی ارائه می دهد و تا انتهای فیلم از هر کاری برای نشان دادن مظلومیت و
حق به جانب بودن افروز اردستانی با بازی باران کوثری ، فروگذار نمی کند که
اوج این نگاه و تفکر را در سکانس بازگشت افروز به خانه و نگاهها و دیالوگ
های اروتیک و بیمارگونه شوهرش اشاره کرد .
عدم شخصیت پردازی مناسب فیلم و درگیر سانتی مانتالیسم لحظه ای شدن فیلمساز
در سرتاسر عرق سرد موج می زند ، جاییکه حتی کمترین انتظار مخاطب برای
شناسایی بیشتر روابط موجود بین آدمها (مثلا ارتباط بین دو دوست و همخانه
دختر که در جاهایی می توانست گره گشای علت اختلاف بین افروز و یاسر شود) و
منافع و عکس العملهایشان عقیم و بی پاسخ باقی می ماند و تلاش های مرد برای
نگه داشتن زن و زندگی اش تنها با سادیسم مقطعی اش برای گرفتن حکم ممنوع
الخروجی همسرش (که به جز یک دوست؛ هیچ فامیل و برادر و خواهری ندارد) سیاه و
هیستریک نمایش داده می شود . از اتفاق های خوب تجربه آخر بیرقی می توان به
بازی روان بازیگران و تفاوت در لحن و بیان امیر جدیدی و بازیگری به اندازه
باران کوثری و حضور لیلی رشیدی و سحر دولتشاهی در نقش های متفاوت اشاره
کرد ، فیلم می توانست با تمرکز و زحمت بیشتر در صحنه های ابتدایی مسابقه
فوتسال بین ایران و تایلند و مهمتر از همه اینها بارعایت جانب انصاف و
پرداخت مناسب دلایل حرکات و رفتارهای بی منطق یاسر گیراتر و دوست داشتنی تر
شود و انقدر در سطح و به اندازه اخبار زردی که خیلی وقتها با موج سواری
آدم زرنگها در جامعه بیمار امروز همراه می شود باقی نماند و به فیلمی
ماندگار منصف و اتفاقا در رعایت حقوق زنان تبدیل گردد .
منبع : دانلود فیلم